
Maturitní zkouška
Soukromá střední škola a základní škola (1. KŠPA) Praha s. r. o.
od školního roku 2022/2023
pro:
Zaměření: podnikání – denní a dálkové studium Zaměření: sportovní management – denní studium 1. Povinná zkouška společná část – český jazyk (didaktický test) 2. Povinná zkouška společná část – cizí jazyk (didaktický test) nebo matematika Nepovinná zkouška: cizí jazyk nebo matematika : 2. Povinná profilová zkouška: praktická zkouška (soubor odborných předmětů) Nepovinná profilová zkouška: účetnictví, výpočetní technika – možnost volby Žák nemůže konat nepovinnou profilovou zkoušku z téhož předmětu, z něhož koná povinnou profilovou zkoušku. Forma konání písemná práce z českého jazyka: na PC v přiřazené učebně v budově školy. 1. Povinná zkouška společná část – český jazyk (didaktický test) 2. Povinná zkouška společná část – cizí jazyk (didaktický test) nebo matematika Nepovinná zkouška: další cizí jazyk, matematika praktická zkouška (soubor odborných předmětů): účetnictví, ekonomická cvičení Nepovinná profilová zkouška: účetnictví, výpočetní technika – možnost volby Žák nemůže konat nepovinnou profilovou zkoušku z téhož předmětu, z něhož koná povinnou profilovou zkoušku. Forma konání písemná práce z českého jazyka: na PC v přiřazené učebně v budově školy. 1. Povinná zkouška společná část – český jazyk (didaktický test) 2. Povinná zkouška společná část – cizí jazyk (didaktický test) nebo matematika Nepovinná zkouška: další cizí jazyk, matematika praktická zkouška (soubor odborných předmětů): odborné předměty a ekonomika Nepovinná profilová zkouška: marketing cestovního ruchu Žák nemůže konat nepovinnou profilovou zkoušku z téhož předmětu, z něhož koná povinnou profilovou zkoušku. Forma konání písemná práce z českého jazyka: na PC v přiřazené učebně v budově školy.
1. Povinná zkouška společná část – český jazyk (didaktický test) 2. Povinná zkouška společná část – cizí jazyk (didaktický test) nebo matematika Nepovinná zkouška: další cizí jazyk, matematika praktická zkouška (soubor odborných předmětů): kombinace profilujících předmětů Nepovinná profilová zkouška: tvorba www stránek Žák nemůže konat nepovinnou profilovou zkoušku z téhož předmětu, z něhož koná povinnou profilovou zkoušku. Forma konání písemná práce z českého jazyka: na PC v přiřazené učebně v budově školy. 1. Povinná zkouška společná část – český jazyk (didaktický test) 2. Povinná zkouška společná část – cizí jazyk (didaktický test) nebo matematika Nepovinná zkouška: další cizí jazyk, matematika praktická zkouška (soubor odborných předmětů): Kombinace informační a komunikační technologie, Nepovinná profilová zkouška: Výpočetní technika Žák nemůže konat nepovinnou profilovou zkoušku z téhož předmětu, z něhož koná povinnou profilovou zkoušku. Forma konání písemná práce z českého jazyka: na PC v přiřazené učebně v budově školy.čtyřleté denní studium a pětileté dálkové studium Obor: Ekonomika a podnikání 63-41-M/01
1. Povinná profilová zkouška
český jazyk a literatura literatura - kombinace forem: písemná práce (40%) + ústní zkouška (60%)
cizí jazyk - kombinace forem: písemná práce (40%) + ústní zkouška (60%)
zaměření podnikání: účetnictví, ekonomická cvičení
zaměření sportovní management: účetnictví, ekonomika
3. Povinná profilová zkouška:
ekonomicko-právní základ
4. Povinná profilová zkouška
účetnictví nebo výpočetní technika – možnost volby
tříleté nástavbové studium při zaměstnání Obor Podnikání 64–41–L/51
1. Povinná profilová zkouška
český jazyk a literatura - kombinace forem: písemná práce (40%) + ústní zkouška (60%)
cizí jazyk - kombinace forem: písemná práce (40%) + ústní zkouška (60%)
2. Povinná profilová zkouška:
3. Povinná profilová zkouška:
ekonomicko-právní základ
4. Povinná profilová zkouška:
účetnictví nebo výpočetní technika – možnost volby
čtyřleté denní studium a pětileté dálkové studium Obor: Cestovní ruch 65-42-M/02
1. Povinná profilová zkouška
český jazyk a literatura - kombinace forem: písemná práce (40%) + ústní zkouška (60%)
cizí jazyk - kombinace forem: písemná práce (40%) + ústní zkouška (60%)
2. Povinná profilová zkouška:
3. Povinná profilová zkouška:
technika služeb cestovního ruchu
4. Povinná profilová zkouška:
ekonomicko právní základ
čtyřleté denní studium a pětileté dálkové studium Obor: Informační technologie 18-20-M/01
1. Povinná profilová zkouška
český jazyk a literatura - kombinace forem: písemná práce (40%) + ústní zkouška (60%)
cizí jazyk - kombinace forem: písemná práce (40%) + ústní zkouška (60%)
2. Povinná profilová zkouška:
3. Povinná profilová zkouška:
počítačová grafika
4. Povinná profilová zkouška:
prostředky informačních technologií
čtyřleté denní studium Obor: Grafický design 82-41-M/05
1. Povinná profilová zkouška
český jazyk a literatura - kombinace forem: písemná práce (40%) + ústní zkouška (60%)
cizí jazyk - kombinace forem: písemná práce (40%) + ústní zkouška (60%)
2. Povinná profilová zkouška:
vzdělávání v umělecko-historické, výtvarné,
technologické a technické přípravě a návrhové a realizační tvorbě
3. Povinná profilová zkouška:
Dějiny kultury
4. Povinná profilová zkouška:
Grafický design, zahrnuje obsahové okruhy:
Umělecko-historická a výtvarná příprava
Technologická a technická příprava
01.09.2022
Mgr. Pavlína Ječmínková
ředitelka školy
Kritéria hodnocení profilové maturitní zkoušky
Profilová část maturitní zkoušky sestává ze čtyř částí
- Písemná a ústní zkouška z českého jazyka a literatury
- Písemná a ústní zkouška z cizího jazyka
- Soubor odborných předmětů - praktická část (samostatná část)
- Ústní část - podle maturitních okruhů pro jednotlivé obory
Písemná a ústní zkouška z českého jazyka a literatury je společná pro všechny obory
Výsledná známka je kombinací forem: písemná práce (40%) + ústní zkouška (60%).
Předpokladem složení maturitní zkoušky je úspěšné zvládnutí didaktického testu.
Pisemná práce
Písemnou prací z českého jazyka a literatury se rozumí vytvoření souvislého textu, jehož minimální rozsah je 250 slov. Písemná práce trvá nejméně 110 minut včetně času na volbu zadání. Při konání písemné práce má žák možnost použít Pravidla českého pravopisu. Pro písemnou práci ředitel školy stanoví nejméně 4 zadání, která se žákům zpřístupní bezprostředně před zahájením zkoušky. Po zahájení zkoušky si žák 1 zadání zvolí. Zadání písemné práce obsahuje název zadání, způsob zpracování zadání a popřípadě výchozí text k zadání. Zadání písemné práce jsou stejná pro všechny žáky daného oboru vzdělání příslušné školy. Písemnou práci konají žáci daného oboru vzdělání ve stejný den a čas; v případě stejného zadání písemné práce pro více oborů vzdělání téže školy konají ve stejný den a čas písemnou práci žáci těchto oborů.
Kritéria hodnocení:
1A dodržení tématu
1B dodržení slohového útvaru
2A pravopis
2B slovní zásoba
3A syntax
3B celková soudržnost textu
Za každé kritérium je bodové hodnocení v rozmezí 0-5 bodů, tedy celkem může student získat 30 bodů. Za kritérium 1A a 1B musí student získat alespoň jeden bod v každém z nich, aby práce mohla být hodnocena.
Známkování:
30 - 26 bodů výborný
25 – 21 bodů chvalitebný
20 – 16 bodů dobrý
15 – 12 bodů dostatečný
11 – 0 bodů nedostatečný
Ústní zkouška
Ústní zkouška z českého jazyka a literatury před zkušební maturitní komisí. Ředitelka školy stanoví kritéria pro sestavení vlastního seznamu literárních děl žákem. Maturitní seznam literárních děl a kritéria jsou platná i pro opravnou zkoušku a náhradní zkoušku. Z maturitního seznamu literárních děl a v souladu s kritérii připraví žák vlastní seznam literárních děl v počtu min. 20 literárních děl. Žák odevzdá seznam řediteli školy nebo jím pověřené osobě do 31. března roku, v němž se maturitní zkouška koná, pro jarní zkušební období a do 30. června roku, v němž se maturitní zkouška koná, pro podzimní zkušební období. Ústní zkouška se uskutečňuje formou řízeného rozhovoru s využitím pracovního listu obsahujícího úryvek nebo úryvky z konkrétního literárního díla. Ředitelka školy zajistí pracovní listy pro žáky k dílům z jejich vlastních seznamů literárních děl. Součástí pracovního listu je i zadání ověřující znalosti a dovednosti žáka vztahující se k učivu o jazyce a slohu. Bezprostředně před zahájením přípravy k ústní zkoušce si žák vylosuje číslo pracovního listu. Příprava k ústní zkoušce trvá 15 minut. Ústní zkouška trvá nejdéle 15 minut. V jednom dni nelze losovat dvakrát pracovní list ke stejnému literárnímu dílu. Neodevzdá-li žák do výše uvedeného data vlastní seznam literárních děl, losuje si u zkoušky z pracovních listů ke všem dílům maturitního seznamu literárních děl pro daný obor vzdělání.
Kritéria hodnocení:
Analýza uměleckého textu
1. část – lit. druh a žánr, téma, časoprostor, kompozice díla, zasazení výňatku do kontextu
2. část – vypravěč/lyrický subjekt, charakteristika postav, typy promluv, veršová výstavba
3. část – jazykové prostředky, figury a tropy
4. část – literárněhistorický kontext – autor, doba, literární směr, současníci
Analýza neuměleckého textu:
1. část – souvislost mezi výňatky, hlavní téma textu, účel textu, komunikační situace
2. část – funkční styl a slohový postup, slohový útvar, kompozice, jazykové prostředky
Jazyková kultura – spisovný a plynulý jazykový projev (vztahuje se na celou ústní zkoušku)
Každá část (včetně jazykové kultury) je hodnocena 0 – 4 body. Žák tedy může získat maximálně 28 bodů.
Známkování:
28 – 25 bodů výborný
24 – 21 bodů chvalitebný
20 – 17 bodů dobrý
16 – 13 bodů dostatečný
12 – 0 bodů nedostatečný
Písemná a ústní zkouška z cizího jazyka
Výsledná známka je kombinací forem: písemná práce (40%) + ústní zkouška (60%).
Předpokladem složení maturitní zkoušky je úspěšné zvládnutí didaktického testu.
Pisemná práce
Písemnou prací z cizího jazyka se rozumí vytvoření souvislého textu nebo textů v celkovém minimálním rozsahu 200 slov. Písemná práce trvá nejméně 60 minut včetně času na volbu zadání. Při konání písemné práce má žák možnost použít překladový slovník. Pro písemnou práci z konkrétního cizího jazyka ředitelka školy stanoví 1 nebo více zadání, která se žákům zpřístupní bezprostředně před zahájením zkoušky. Pokud je stanoveno více než 1 zadání, žák si po zahájení zkoušky 1 zadání zvolí. Zadání písemné práce obsahuje název zadání, způsob zpracování zadání a popřípadě výchozí text k zadání. Zadání písemné práce z konkrétního cizího jazyka jsou stejná pro všechny žáky daného oboru vzdělání příslušné školy. Písemnou práci konají žáci daného oboru vzdělání ve stejný den a čas. V případě stejného zadání písemné práce pro více oborů vzdělání téže školy konají ve stejný den a čas písemnou práci žáci těchto oborů.
Kritéria hodnocení:
I. Zpracování zadání / Obsah písemné práce
II. Organizace a koheze textu
III. Slovní zásoba a pravopis
IV. Mluvnické prostředky
V každé části může student získat 0 – 5 bodů. Maximálně tedy 20 bodů. Pokud by část I. byla hodnocena počtem bodů 0, práce se už podle dalších kritérií nehodnotí a celá práce bude hodnocena počtem bodů 0.
Vzorec pro výpočet celkového počtu bodů je následující:
I. Zpracování zadání / Obsah písemné práce 25 %
II. Organizace a koheze textu 25%
III. Slovní zásoba a pravopis 25%
IV. Mluvnické prostředky 25%
Známkování:
20 – 18 bodů výborný
17 – 15 bodů chvalitebný
14 – 11 bodů dobrý
10 – 8 bodů dostatečný
7 – 0 bodů nedostatečný
Ústní zkouška
Ústní zkouška z cizího jazyka před zkušební maturitní komisí. Pro ústní zkoušku z cizího jazyka ředitelka školy v souladu s rámcovým a školním vzdělávacím programem stanoví 20 témat. Témata jsou platná i pro opravnou zkoušku a náhradní zkoušku. Ústní zkouška z cizího jazyka se uskutečňuje formou řízeného rozhovoru s využitím pracovního listu obsahujícího 1 nebo více zadání ke konkrétnímu tématu. U oborů vzdělání s kódovým označením kategorie dosaženého vzdělání M a L je součástí pracovního listu i zadání ověřující znalost terminologie vztahující se ke vzdělávací oblasti odborného vzdělávání. Bezprostředně před zahájením přípravy k ústní zkoušce si žák vylosuje jedno téma. Příprava k ústní zkoušce trvá 15 minut. Ústní zkouška trvá nejdéle 15 minut. V jednom dni nelze losovat dvakrát stejné téma.
Kritéria hodnocení:
I. Zadání / Obsah a projev
II. Lexikální kompetence
III. Gramatická kompetence a prostředky textové návaznosti
IV. Fonologická kompetence
V částech I. II. III. může student získat 0 – 6 bodů. V části IV. 0 – 2 body. Maximálně tedy 20 bodů. Pokud by část I. byla hodnocena počtem bodů 0, ústní projev se již dále neposuzuje a celý ústní projev bude hodnocena počtem bodů 0.
2. část – funkční styl a slohový postup, slohový útvar, kompozice, jazykové prostředk
Vzorec pro výpočet celkového počtu bodů je následující
I. Zadání / Obsah a projev 30 %
II. Lexikální kompetence 30 %
III. Gramatická kompetence a prostředky textové návaznosti 30 %
IV. Fonologická kompetence 10 %
Známkování:
20 – 18 bodů výborný
17 – 15 bodů chvalitebný
14 – 11 bodů dobrý
10 – 8 bodů dostatečný
7 – 0 bodů nedostatečný
Soubor odborných předmětů (praktická maturitní zkouška) má pro jednotlivé předměty následující krítéria:
Ekonomika a podnikání – denní a dálkové studium
Zaměření Management sportu
Ekonomicko-účetní zaměření
Klasifikace |
Počet bodů |
Výborný |
100 – 90 |
Chvalitebný |
89 – 79 |
Dobrý |
78 - 67 |
Dostatečný |
66 - 50 |
Nedostatečný |
49 a méně |
Maximální počet bodů v každé části – práce je bez chyb, přehledná, odpovědi jednoznačné.
Zaměření Podnikání, a 3-leté nástavbové studium
Ekonomická cvičení tvoří 40 % známky, účetnictví 60 %.
Výsledná známka = (40 x známka z ekonomických cvičení + 60 x známka z účetnictví) / 100
Ekonomická cvičení
Klasifikace |
Počet bodů |
Úspěšnost |
Výborný |
40 - 34 |
85 % |
Chvalitebný |
33 - 26 |
65 % |
Dobrý |
25 - 20 |
50 % |
Dostatečný |
19 - 14 |
35 % |
Nedostatečný |
13 a méně |
méně než 35 % |
Maximální počet bodů v každé části – práce je bez chyb, přehledná, odpovědi jednoznačné.
Účetnictví
Klasifikace |
Počet bodů |
Výborný |
167 - 146 |
Chvalitebný |
145 - 125 |
Dobrý |
124 - 104 |
Dostatečný |
103 - 83 |
Nedostatečný |
83 a méně |
Maximální počet bodů v každé části – práce je bez chyb, přehledná, odpovědi jednoznačné.
Cestovní ruch – denní a dálkové studium
Cestovní ruch – denní studium
Popis | Počet bodů |
Založení fiktivní CK – bod osnovy 1. – 3. | 20 |
Charakteristika produktů a služeb bod osnovy 4. | 10 |
Sestavení zájezdu | 30 |
Kalkulace zájezdu | 30 |
Formální stránka | 10 |
Celkový počet | 100 |
Maximální počet bodů v každé části – práce je bez chyb, přehledná, odpovědi jednoznačné.
Klasifikace |
Počet bodů |
Výborný |
100 – 92 |
Chvalitebný |
91 – 80 |
Dobrý |
79 - 69 |
Dostatečný |
68 - 50 |
Nedostatečný |
49 a méně |
Cestovní ruch – dálkové studium
Klasifikace |
Zdůvodnění |
Výborný |
Práce je bez závažných chyb, vypracovaná přehledně, žádná část nechybí, odpovědi jsou jednoznačné |
Chvalitebný |
Práce obsahuje jen drobné nedostatky, jinak je přehledná, jde jen o drobné chyby (chybné zaokrouhlování čísel, nejednoznačná odpověď, časový harmonogram zájezdu v některých částech neodpovídá skutečnosti) |
Dobrý |
Práce obsahuje chyby ve výpočtech, i když může být správný postup výpočtu, časový harmonogram zájezdu není úplný, chybí jednoznačné odpovědi. |
Dostatečný |
Práce je neúplná, obsahuje matematické chyby, chybí odpovědi nebo nejsou jednoznačné, práce je nepřehledná, správné jsou jen některé její části. |
Nedostatečný |
Práce je nedokončená, obsahuje mnoho matematických chyb, časový harmonogram neodpovídá vůbec realitě, chybí odpovědí, nejsou vyplněny vůbec nebo s mnohými chabými formuláře, nebí ani řádně pochopeno zadání. |
Grafický design
Výtvarná část tvoří 40 % známky, technické provedení 60 % známky.
Výsledná známka = (známka za výtvarnou část x 40 + známka za technické provedení x 60)/100
U každé části zapíše hodnotitel zdůvodnění udělené známky.
Klasifikace |
Zdůvodnění |
Výborný |
Práce je bez závažných výtvarných a technických chyb. |
Chvalitebný |
Práce obsahuje jen drobné výtvarné a technické nedostatky. |
Dobrý |
Práce obsahuje větší výtvarné a technické nedostatky. |
Dostatečný |
Práce je neúplná, obsahuje velké výtvarné a technické nedostatky, splňuje však zadání. |
Nedostatečný |
Práce je nedokončená, obsahuje mnoho výtvarných a technických chyb, případně se jedná o plagiáty. |
Informační technologie - denní a dálkové studium
Klasifikace |
Počet bodů |
Výborný |
91 a více |
Chvalitebný |
75 - 90 |
Dobrý |
74 - 55 |
Dostatečný |
20 - 54 |
Nedostatečný |
méně než 20 |
Práce je hodnocena podle následujících kritérií:
Popis |
Max.počet bodů |
Pokrytí obsahu dle zadání, tematická návaznost |
15 |
Grafické provedení, nápaditost |
20 |
Použití všech možností programovacího jazyka |
20 |
Funkčnost, jasná definovanost řešení |
10 |
Přenositelnost řešení |
5 |
Tematické zakomponování programovacího jazyka |
30 |
Maximální počet bodů v každé části – práce je bez chyb, přehledná, odpovědi jednoznačné.
Hodnocení ústní maturitní zkoušky v profilové části (u odborných předmětů)
je prováděno podle klasifikační stupnice:
1 – výborný,
2 – chvalitebný,
3 – dobrý,
4 – dostatečný,
5 – nedostatečný.
Stupeň 1 (výborný)
Žák nemá v přesnosti a úplnosti poznatků, faktů a pojmů a ve vztazích mezi nimi podstatné mezery. Drobné nepřesnosti je schopen za pomoci zkoušejícího zkorigovat.
Stupeň 2 (chvalitebný)
Žák má v přesnosti a úplnosti požadovaných poznatků, faktů a pojmů a ve vztazích mezi nimi ojedinělé podstatnější mezery. Nepřesnosti je schopen za pomoci zkoušejícího zkorigovat.
Stupeň 3 (dobrý)
Žák má v přesnosti a úplnosti požadovaných poznatků, faktů a pojmů a ve vztazích mezi nimi závažnější mezery. Výklad a hodnocení jevů dovede vysvětlit omezeně a jen za pomoci učitele.
Stupeň 4 (dostatečný)
Žák má v přesnosti a úplnosti požadovaných poznatků, faktů a pojmů a ve vztazích mezi nimi četné a závažné mezery.
Stupeň 5 (nedostatečný)
Žák si předepsané učivo neosvojil. Má podstatné neznalosti. Výkladu a hodnocení jevů nedovede vysvětlit.
Mgr. Pavlína Ječmínková v. r.